๐ช๐ฒ๐น๐ธ ๐ฏ๐ผ๐ฒ๐ธ ๐๐ถ๐ ๐ท๐ผ๐๐ ๐ท๐ฒ๐๐ด๐ฑ ๐ถ๐ ๐ท๐ฒ ๐ฎ๐น๐๐ถ๐ท๐ฑ ๐ฏ๐ถ๐ท๐ด๐ฒ๐ฏ๐น๐ฒ๐๐ฒ๐ป? ๐๐ป ๐๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ผ๐บ? ๐ช๐ฒ๐น๐ธ๐ฒ ๐ถ๐ป๐๐น๐ผ๐ฒ๐ฑ ๐ต๐ฒ๐ฒ๐ณ๐ ๐ฑ๐ถ๐ ๐ฏ๐ผ๐ฒ๐ธ ๐ผ๐ฝ ๐ท๐ผ๐ ๐ด๐ฒ๐ต๐ฎ๐ฑ?
Het boek dat het meeste invloed op mij heeft gehad is De lege cel van Renรฉ Swartenbroekx. Dit boek gaat over Johan en Isfahan die verliefd worden op elkaar. Hun ouders zijn het hier niet mee eens. Ik zat in het vierde leerjaar toen mijn stapeltje boeken helemaal gelezen was. Het was nog lang geen tijd om terug naar de bib te gaan. Daarom begon ik aan het stapeltje van mijn broer. Daarin zat De lege cel. Toen ontdekte ik dat er nog andere meisjes, zoals Isfahan, waren die op een andere manier opgroeiden dan ik. Er ging een wereld voor mij open. Daarna bleef ik in de bib zoeken naar verhalen over personages die allerlei dingen meemaakten die ik niet kende. Toen ik in het middelbaar eindelijk vriendinnen kreeg zoals Isfahan, begrepen we elkaar al snel. Gelukkig kunnen de meeste meisjes en jongens tegenwoordig wel verliefd worden op wie ze willen.
Welke zijn jouw favoriete personages uit boeken?
Ik heb een zwak voor Klein Duimpje: dat kleine jongetje dat erin slaagt de monsters uit de boze buitenwereld te verslaan. Zelf voel ik me ook vaak te klein voor deze wereld. Klein Duimpje laat zien dat dat niet altijd een probleem moet zijn. Peter Pan is ook รฉรฉn van mijn favorieten. Zelfs nu ik al meer dan veertig ben, voel ik me nog altijd niet echt volwassen. Je ziet: er zijn verhalen zonder houdbaarheidsdatum. ๐
Mijn favoriete auteur Aidan Chambers schreef Dit is alles over Cordelia en haar leerkracht Nederlands. Dat zijn twee personages waarin ik me helemaal herken. Wie mij wil snappen, moet dat boek lezen.
Je hebt nu al 6 boeken uitgebracht. De meeste boeken zijn gericht naar de kleinste lezertjes met je AVI-boeken.
Ik besliste om mijn studie Creatief Schrijven op de academie van Genk te verlengen door mijn eindwerk niet in te leveren en te blijven zitten. Omdat deadlines me helpen om te schrijven, besliste ik dat ik dan wel twee eindwerken wilden afwerken. Zo begon ik aan AVI-verhalen. Schrijven met de AVI-regels in het achterhoofd werkt anders in mijn hoofd. Op die manier kon ik de twee projecten waaraan ik bezig was goed uit elkaar houden. Sep zorgde dus voor afwisseling.
Mijn juf kreeg een vraag van uitgeverij Van In. Zij zochten meer dan 130 verhalen voor in de klas en waren op zoek naar Vlaamse auteurs. Kaat Vrancken vertelde Van In dat ik voor mijn eindwerk ook AVI-verhalen had uitgewerkt. Ik mocht mijn verhalen opsturen en zij reageerden heel erg enthousiast. Zij konden wel niets doen met de zeven verhalen die ik over Sep had geschreven, maar ik mocht voor hen drie verhalen schrijven die in de klas gebruikt worden. Iets later fluisterde Van In mijn naam in het oor van uitgeverij Van Halewyck. Ik had teksten liggen die zij misschien konden gebruiken. Op een woensdagnamiddag kreeg ik telefoon: of zij die verhalen over Sep ook eens mochten lezen? Toen kreeg ik de kans om van de verhalen over Sep een volledig groeiboek uit te werken: Sep gaat op reis. Marlies Van Dijck maakte er schitterende prenten bij.
Op vraag van uitgeverij Davidsfonds heb ik intussen ook een survivalgroeiboek In het bos geschreven. Ik ben superblij met illustrator Valesca van Waveren, zij illustreert ook voor Flow.
Vluchtweg richt zich eerder op jongeren. Hoe begon je aan dat verhaal?
Na de lessen bij Kaat zocht ik naar een vervolgopleiding. Ik diende dus een kandidatuur in voor de SchrijversAcademie. Ik zal hun mailtje nooit vergeten: “Je mag nu een dansje doen, want je bent toegelaten.” Ik danste letterlijk door het hele huis om het goede nieuws aan mijn man en kinderen te vertellen. Aan de SchrijversAcademie ontstond Vluchtweg, een boek voor tieners.
Waar haal je je inspiratie vandaan om deze boeken te schrijven? Zijn het eigen ervaringen? Zijn het gesprekken die je hebt gevoerd met anderen waaruit je een bepaalde problematiek haalt (groepjesvorming in scholen, pesten…)?
Elk verhaal voor oudere lezers begint met een vraag in mijn hoofd. Bij Vluchtweg was dat: wat gebeurt er als drie jongeren met een ‘rugzak’ samen in de klas terechtkomen? Van daaruit werk ik de personages en het verhaal uit. Ik begin dus niet met het thema. Het verhaal komt naar me toegewaaid. Ik gebruik nooit echte gesprekken of eigen ervaringen. De personages wijzen me de weg in het verhaal.