Garantie

Vakmanschap. Degelijkheid. Beroepstrots.
Ik mis het.

Telkens weer word je als klant afgewimpeld. ‘Oh, maar dat kan ik niet regelen.’
Van het kastje naar de muur gestuurd. ‘Bel eens naar dat nummer.’
Als klant moet je in het systeem passen. ‘We komen op dinsdag tussen acht en vijf.’
Het systeem wordt niet aangepast aan de klant. ‘Zo werkt dat niet, mevrouw.’

Alles moet tegenwoordig renderen. De uitspraak ‘klant is koning’ is prehistorisch.
En toch.
Hoeveel deugd doet het als je echt geholpen wordt? Waar voor je geld krijgt. De garantie krijgt op een menswaardige behandeling als klant.

Hoe vaak verkopen ze ons uiterlijke schijn met een kartonnen binnenkant? Dozen met meer lucht dan inhoud? Duurzaamheid is dan wel een modewoord, in werkelijkheid is het ver zoek. Tien jaar is al antiek voor toestellen en meubels. Maar zelf willen we honderd worden.
Gelukkig worden wij voorlopig niet afgevoerd bij het eerste mankement. Hoe lang zou het nog duren voor de samenleving ons na de topjaren inruilt voor een nieuw exemplaar?